In maart 2007 is een eind gekomen aan een testperiode waarin op het ROC Midden Nederland afdeling Verzorging, een tryout met podcasten en Apple hard- en software werd neergezet. Naar aanleiding van wat we meegemaakt hebben, wat we geleerd hebben en naar aanleiding van de wens een vervolg te realiseren schrijf ik dit verhaal dat zal uitkomen op een vervolgproject, althans daar probeer ik naartoe te werken. Een verhaal dat ik niet voor niets tussen Inspyr Studios en Andre Hazes probeer te plaatsen. Niet alleen met een lach en een slok drank maar ook omdat het zoveel te maken heeft met de digitale uitbreiding van volkse cultuur in Nederland.
Wat eraan vooraf ging.
In april 2006 maakte ik de volgende notitie. 'Er is een ongekende mobiliteit van zelf geproduceerd beeld en geluid ontstaan die tijd en plaats onafhankelijk beluisterd en bekeken kunnen worden, waarbij ‘het zelf doen’ centraal staat.
Reproductie of hergebruik en bredere verspreiding van dit ‘terloops’ geproduceerd materiaal is een voor de hand liggend en misschien wel nuttig gebruik van deze technologie voor het onderwijs. Zelfgemaakte registraties van presentaties, spreekbeurten, lezingen, interviews, noem het vormen van amateuristische digitale schoolradio en schooltelevisie kunnen nu als podcast en videopodcast op eenvoudige wijze opgeslagen worden en opnieuw beschikbaar gesteld worden.
Vanuit het perspectief van vigerende opvattingen over bijvoorbeeld ‘levend leren en constructivistische didactiek’ is er een interessante toepassing die in het oog springt: de boven beschreven mogelijkheden inzetten om een authentiek portfolio te realiseren waarvoor podcast en vodcast samen met weblog en photocast werkvormen zijn voor het documenteren en analyseren van de voortgang en het presenteren van resultaten van bijvoorbeeld een project, een profielwerkstuk of een afstudeeropdracht.'
Noties die nog steeds een rol spelen...
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Share your videos for cash.
Een reactie posten