dinsdag 12 juni 2007

De inrichting van het project, nieuwe uitgangspunten.

Voor het vervolgproject zal het om de volgende uitgangspunten gaan:
1. samenwerkend leren,
2. podcast en vodcast leren produceren,
3. betekenis van meervoudige geletterdheid in relatie tot portfoliogebruik documenteren en kwalificeren (waardering van verontachtzaamde competenties, zoals die welke binnen de jeugdcultuur eigen vormen hebben aangenomen).
ad 1. Het samenwerkend leren wordt gebruikt om munt te slaan uit de handigheid die de jeugd heeft in het omgaan met ICT. We stellen voor kleine werkgroepen te maken die bestaan uit steeds een leerling en een of twee docenten. De leerling neemt de rol van instructeur op zich en zorgt voor de basisinstructie en coaching van de docenten. Elke 12 weken worden nieuwe groepen gevormd.
ad 2. Inspyr Studios stelt een serie instructies ter beschikking die alle technische stappen van het vervaardigen van podcasts en vodcasts behandelen. Deze informatie vormt ook de inhoud van de basisinstructie. Tevens wordt ingezet op het ontwikkelen van een eenvoudige gebruiksvariant van 'culturele analyse voor mbo-leerlingen'.
ad 3. Docenten formuleren de portfolio gerichte activiteiten volgens een vast stramien (model webquest aangevuld met podcast noties, ook wel aan te duiden als podQuest). Aan de hand van op de gebruikerservaring gerichte bevraging (Observing the user experience. Kuniavsky, 2003) worden methodiek en meerwaarde van het bewust aanspreken van meervoudige geletterdheid in beeld gebracht.
Die hier genoemde uitgangspunten leiden tot een forse uitbreiding van het programma t.o.v. dat van het pilotprogramma. Dat was alleen gericht op het introduceren van podcasten op zich. Nu willen we werken aan een betekenisvolle inzet en methodisch controleerbare manier van werken overigens zonder daarbij het 'losse' en 'persoonlijke' karakter van de werkvorm aan te tasten.

Geen opmerkingen: