vrijdag 15 juni 2007

En dan nog even dit.

Podcasten behoort bij het zogenaamde 'M-Learning'. Met Mobile-learning wordt bedoeld dat de leerling leert met behulp van mobiele leermiddelen (in dit geval een mp3-speler, iPod) en dat het leren niet tijd of plaats gebonden is. Verder geldt dat de relatief goedkope hardware direct beschikbaar of zeer nabij is en door de leerlingen als gemeengoed wordt beschouwd. Wat je ervan verwachten mag? Er is internationaal -Europese projecten- onderzoek naar de resultaten van m-learning gedaan. Het levert wel degelijk wat op. M-learning is bijvoorbeeld succesvol gebleken voor leerlingen die minder talig ontwikkeld zijn en in een minder sterke sociale omgeving opgroeien. Voor ons komt daarbij dat we geloven in de waarde van de meervoudige geletterdheid als het gaat om te komen tot vermeerdering van kennis, inzicht, vaardigheden etc. Tijdens het zogenaamde Velthoven experiment met iPods en podcasts hebben we een glimp mogen zien van wat mogelijk is als je m-learning en meervoudige geletterdheid samenbrengt en je leerlingen de ruimte geeft (dat is verantwoordelijkheid geven en respecteren wat ze kunnen en weten).
Ik begon met een citaat van Andre Hazes. Niet omdat ik die zo bewonder maar wel omdat het aangeeft dat ieder zo zijn persoonlijke, esthetische vorm kan weten te vinden, een vorm waarmee hij greep krijgt op het leven van alledag. Ik ben er een voorstander van om het onderscheid tussen high-cultur en low-cultur te vermeiden en een ieder in zijn waarde te laten. Er is er nog niet veel bekend over hoe de leereffecten via m-learning tot stand komen maar er gebeurt wel wat en dat is behoorlijk authentiek. Het loont daarom de moeite om onze multitaskende digi-kids binnen gegeven structuren vrijheid van leren te geven en ze hun eigen weg te laten gaan: laten we met respect en aandacht kijken naar wat ze tot stand brengen.

ps juni 2007

Geen opmerkingen: